اینترنت اشیا

 

عکس اینترنت اشیا چیست؟

 

انواع اینترنت اشیا کدام است؟

به شما امکان دسترسی به اطلاعات و داده‌های مختلف را بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌دهد به این ترتیب اتصال بین دستگاه‌های الکترونیکی بسیار ساده‌تر شده و با ایجاد یک شبکه یکپارچه متصل در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند. اینترنت اشیا دارای پروتکل‌های متخلف و انواع متفاوتی است به همین دلیل آن را می‌توان به اشکال مختلف تقسیم‌بندی کرد.

کمترین فایده استفاده از اینترنت اشیا دسترسی به کار و زندگی هوشمندانه‌تری است که به افراد و سازمان‌ها اجازه می‌دهد امور مختلف خود را به شکل کاملا اتوماتیک سازمان‌دهی کنند و بر عملکرد آن نظارت داشته باشند. به طور کلی اینترنت اشیا را برمبنای کاربری آن می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

 

  1. برای مردم

شما به عنوان کاربر نهایی از اینترنت اشیا می‌توانید برای باز و بسته کردن در آپارتمان خود تا هرکاربرد شخصی دیگری که به ذهنتان می‌رسد استفاده کنید به شرط آنکه زیرساخت‌های لازم برای استفاده شما فراهم آمده باشد.

 

  1. برای کسب‌وکارها

کسب‌وکارها می‌توانند از آن برای تولید محصولات جدید و دسترسی به بازارهای تازه استفاده کنند. استفاده از این فناوری بهره‌وری کسب‌وکار شما را افزایش داده و هزینه‌های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

  1. برای دولت‌ها

از این فناوری می‌توان برای مدیریت هوشمند شهری استفاده کرد و همچنین به کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر فرایندها کمک بسیاری می‌کند. به این ترتیب کیفیت زندگی شهروندان هر دولتی به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم تا اینجا پاسخ سوال اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد را یافته باشید، در ادامه تلاش می‌کنیم بیشتر این مفهوم را برای شما شرح دهیم.

 

عملکرد اینترنت اشیا چگونه است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم عملکرد کلی این فناوری به اتصال دستگاه‌های هوشمند به اینترنت استوار است. بنابراین باید دستگاه‌های هوشمندی تولید شود که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند. این هدف از طریق تعبیه دستگاه‌های پردازنده داخل اشیاء مختلف و اتصال آن‌ها از طریق حس‌گر و نرم افزارهای ارتباطی به اینترنت انجام می‌شود به این ترتیب دستگاه کار ارسال و پردازش داده‌ها را انجام داده و فرمان‌های صادر شده از سوی شما را اجرا می‌کند.

ارتباط دستگاه‌های مختلف براساس اطلاعاتی که از حسگرها می‌گیرند برقرار می‌شود و پیام‌هایی به شکل ایمیل یا پیامک برای کاربر ارسال می‌شود. به عنوان مثال پیامی مبنی بر روشن شدن سیستم اطفاء حریق خانه یا وارد شدن افراد به خانه‌تان دریافت می‌کنید. عملکرد اینترنت اشیا بسیار پیچیده است و به همین دلیل فراگیری نحوه کار آن به کمی مطالعه نیاز دارد.

 

آیا استفاده از اینترنت اشیا امن است و حریم خصوصی در آن رعایت می‌شود؟

ایده اتصال همه چیز به اینترنت احتمالا برای شما سوالاتی در مورد میزان امنیت استفاده از این سیستم و میزان رعایت حریم خصوصی در آن به وجود آورده است.

امنیت در IoT  بسیار مهم است و  بخش عمده کار دانشمندان در حال حاضر روی تامین آن متمرکز شده است. اینکه در نرم افزار نقصی نباشد و به مدت طولانی بدون مشکل کار کند، دغدغه اصلی کسب‌وکارهای این حوزه است. پیشتر امنیت اینترنت اشیا چندان قوی نبود و هکرها  دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا را هدف قرار می‌دادند. دولت‌ها هم طی سال‌های اخیر در این مورد وارد عمل شده‌اند و دستورالعمل‌های خاصی را در این زمینه ارائه کرده‌اند. رمزهای عبور منحصر به فرد و بعضا یکبار مصرف در این زمینه توصیه شده و دستگاه‌ها مدام باید به‌روزرسانی شوند.

سنسورها و حسگرها برای عملکرد سیستم، داده‌های زیادی را جمع آوری می‌کنند که اهمیت رعایت حریم خصوصی را بیشتر از هر زمان دیگری افزایش می‌دهد. با اینترنت اشیا غذایی که می‌خورید موسیقی‌ای که گوش می‌دهید و زمان استراحت و کار شما قابل تشخیص است. به این ترتیب باید پروتکل‌های دقیقی در خصوص رعایت حریم خصوصی و مواردی مربوط به آن نوشته شود و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات رعایت آن را برای شما تضمین کنند.

 

برای پاسخ به سوال اینترنت اشیا چیست

هزاران مقاله علمی نوشته شده و دانشمندان مختلفی برای توضیح بهتر این امر تلاش می‌کنند. به صورت کلی می‌توان گفت آینده صنعت و فناوری به میزان قابل توجهی به پیشرفت اینترنت اشیا وابسته است و خانه، محل کار و وسیله نقلیه ما به زودی به کمک این فناوری هوشمند می‌شود. چابکی و کارایی صنعت هم با فراگیر شدن استفاده از آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. اینترنت اشیا هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و شما به عنوان یک شهروند عادی یا مدیر یک کسب‌وکار باید با عملکرد آن آشنا شوید تا بتوانید در آینده به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

 

پس از بررسی مقاله می توانید با مراجعه به فروشگاه ولتا کنترل اقدام به خرید محصولات شرکت ولتا کنترل نمایید.

فروشگاه محصولات خانه هوشمند